Tfn. 031 38 37 000

Få professionella råd av våra erfarna konsulter
profile-cover-generic-01-blue

Om människan, människans utveckling och beteende

Katarina Graffman

Katarina Graffman

Katarina Graffman författare, föreläsare och doktor i antropologi - om hur forskningen ser på framtidens kontor, konsumtionskultur och mediekonsumtion.

Skicka enkelt en fråga om pris och datum

Därför ska du boka Katarina Graffman

  • Hur beter sig människor egentligen? Det är stor skillnad på vad människor säger att de gör och vad de faktiskt gör – lär dig att se människan med en antropologs ögon!
  • Framtidens kontor? Hur ser framtidens arbetsplats och arbetsliv ut sett ur en kulturantropologs perspektiv?
  • Vi lever i en konsumtionskultur – Frustrerad över att människor inte konsumerar mer hållbart? Är du en sådan som säger att konsumtion bara är när du köper något? Då kanske det är dags att lära sig om hur konsumtionskulturens logik påverkar allt vi gör i dagens samhälle.
  • Trender och bubblor – hur vet man när en trend är här för att stanna? När övergår en trend till att bli en sprickande bubbla? Katarina Graffman guidar dig och ditt företag i hur man kan använda konsumtionskultur för att tolka mänskligt beteende.
  • Aldrig utan min iPhone – hur ska du förstå de som föddes in i en värld av smartphones och sociala medier där alla ständigt är uppkopplade?
Skicka en icke-bindande förfrågan på Katarina Graffman

Skicka enkelt en förfrågan till oss. Du får snabbt svar på exempelvis pris och datum.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Framtidens kontor – Hur har framtidens arbetsplats påverkats av coronapandemin? Vad säger forskningen? Det nya arbetslivet kommer handla om att sätta människan i centrum och mindre om digitalisering. Social hållbarhet behövs. Antropologen Katarina Graffman, doktor i kulturantropologi, pratar om ett nytt sätt att jobba.

Katarinas forskning riktats även mot hur konsumtionskultur yttrar sig och dess påverkan på samhället i stort – är vi vad vi köper? Konsumtionskulturen har förändrats markant de senaste decennierna och Katarina visar hur detta kan komma att påverka ditt företag, om det inte redan har gjort det. Hållbart tänkande och agerande har gått från att vara ett trendigt modeord till att bli något som alla seriösa företag behöver förstå och sträva efter. Hur undviker du greenwashing-träsket?

Ett annat område som Katarina studerat ingående är unga och ny medieteknik. Hur påverkas vi som människor av internet och digitaliseringen?

Därför ska du boka Katarina Graffman

  • Hur beter sig människor egentligen? Det är stor skillnad på vad människor säger att de gör och vad de faktiskt gör – lär dig att se människan med en antropologs ögon!
  • Framtidens kontor? Hur ser framtidens arbetsplats och arbetsliv ut sett ur en kulturantropologs perspektiv?
  • Vi lever i en konsumtionskultur – Frustrerad över att människor inte konsumerar mer hållbart? Är du en sådan som säger att konsumtion bara är när du köper något? Då kanske det är dags att lära sig om hur konsumtionskulturens logik påverkar allt vi gör i dagens samhälle.
  • Trender och bubblor – hur vet man när en trend är här för att stanna? När övergår en trend till att bli en sprickande bubbla? Katarina Graffman guidar dig och ditt företag i hur man kan använda konsumtionskultur för att tolka mänskligt beteende.
  • Aldrig utan min iPhone – hur ska du förstå de som föddes in i en värld av smartphones och sociala medier där alla ständigt är uppkopplade?

Katarina har skrivit boken ”Vi är vad vi köper” (2018) tillsammans med Jacob Östberg som beskriver hur konsumtionskulturen fungerar. Frågeställningen ”vad skulle du vara utan dina ägodelar?” är genomgående i boken – en intressant och saklig genomgång av vad ett konsumtionssamhälle innebär och hur det påverkar människor och deras beteende.

Katarina Graffman är också medförfattare till boken ”På spaning efter den tid som kommer – bubblor, skam och andra fenomen” (2020). Det är sociala och kulturella faktorer i samtiden som sitter på information om hur framtiden kommer se ut. Katarina ger oss analyser av moderna fenomen och pekar ut utvecklingslinjer för framtiden.

Katarina och Jacob Östberg bloggar på tidningen Resumé och Katarina och Daniel Nordström gör podcasten Graffman Nordström.

Visa föreläsningar med Katarina Graffman
Katarina Graffman - föreläsningar

Katarina Graffman är filosofie doktor i kulturantropologi och håller anpassade föreläsningar som faller in under hennes kompetensområden som är hållbar konsumtion, förändrade konsumtionsbeteenden och framtidens arbetsplats.

Baserat på över 20 års kontinuerligt pågående antropologiska studier av människan kan Katarina kartlägga och i viss mån förutse mänskligt beteende. Katarina talar om hur folk beter sig …. egentligen. Ett underhållande ämne som väcker stor nyfikenhet. För att förstå ett faktiskt beteende behöver du titta på vad människor gör, inte vad de säger att de gör. Katarina ger med sin forskning och sitt perspektiv en mer grundläggande förståelse för människors verkliga beteenden – vardag och helg, i storstad och på landsbygd, i mataffären och på restaurangen, i skolan och på arbetsplatsen, i vardagsrummet och i köket, i butiken och framför skärmen. Eller som Katarina uttrycker det: ”Människor säger inte vad det tänker, vet inte vad de känner och gör inte som de säger.”

Kort urval av kunder som anlitat Katarina genom åren är IKEA, Volvo, Björn Borg, Leksands Knäckebröd, Libero, Skanska, Sveriges Radio, Håll Sverige Rent, BBC.

Katarina kan skräddarsy föreläsningen utifrån beställarens och publikens önskemål. Föreläser både på svenska och engelska.

Boka Katarina eller veta mer? Kontakta oss på Athenas redan idag.

Referenser

Proffsigt framträdande, kompetent, karismatisk!

Annika Liljeholm, HR Direktör

Granges AB
Skicka en icke-bindande förfrågan på Katarina Graffman

Skicka enkelt en förfrågan till oss. Du får snabbt svar på exempelvis pris och datum.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Eller ring till oss på

Tfn: 031 38 37 000

Föreläsningsämnen med Katarina Graffman