Gå till huvudinnehållet Gå till footer

Fredrik Zimmerman

Fredrik Zimmerman arbetar som lektor vid Högskolan i Borås på förskole- och grundlärarutbildningen. Han är för allmänheten mest känd för sina studier i betygsklyftan mellan flickor och pojkar.
Fråga om pris och datum Fråga om pris och datum

5.00 av 5

Toppbetyg!

Skicka en förfrågan utan förpliktelse på Fredrik Zimmerman

5 av 5

Verkligen mitt i prick, i vårt utvecklingsarbete och efter vårt gemensamma planeringssamtal. Uppskattar att Fredrik pratar så fritt runt bilderna och att han ger inlevelse. Det är otvetydligt att han vet vad han pratar om!

Kerstin Ekman-Hake, Rektor

Hagaskolan i Varberg

Läs alla recensioner
Boka Fredrik

Skicka en förfrågan utan förpliktelse på Fredrik Zimmerman

Därför ska du boka Fredrik Zimmerman

  • Få en djupare förståelse om varför vissa pojkar visar ett studiehindrande handlande och hur denna förståelse kan hjälpa lärare att vända denna negativa trend.
  • Fredrik Zimmerman presenterar vad som varit framgångsfaktorer på de skolor som lyckats få pojkar att prestera bättre, samtidigt som detta gynnat flickors resultat och skapat en tryggare skolvardag. 
  • Det är inte bara lärare, skolpersonal och pedagoger som lyssnat till Fredrik Zimmermans föreläsningar. Även politiker och kommuner har tagit hans expertis till vara för att få ett nytt perspektiv på det svenska skolväsendet.

Skicka en förfrågan utan förpliktelse på Fredrik Zimmerman

Så får vi fler pojkar att lyckas i skolan!
Pojkar som grupp har länge presterat sämre i skolan i jämförelse med flickor och klyftan har ökat de senaste tjugo åren. Vad det beror på har det spekulerats vilt kring. Fredrik Zimmerman har forskat kring denna fråga i flera år. Framförallt har han studerat skolor som har lyckats vända denna negativa trend bland pojkar och presenterar dessa skolors framgångsfaktorer. Samtidigt som dessa skolor fått pojkarna att prestera bättre, har de även fått flickorna att prestera bättre och säga att de fått en tryggare skolvardag.

Fredrik Zimmermans forskning är riktad mot grundskolan men åhörare från hans föreläsningar och läsare av hans bok ”Pojkar i skolan: vad lärare och andra vuxna behöver veta för att fler pojkar ska lyckas i skolan” vittnar om att det finns många lärdomar att få även ur ett större samhällsperspektiv. 

Fredrik Zimmerman är också författaren bakom böckerna ”Klass, etnicitet och kön – En introduktion för lärare (2021) och Nya vägar till en likvärdig skola – Hur teorier om antipluggkultur leder fel och vad vi istället kan göra för att fler pojkar ska lyckas i skolan” (2022).

När man säger att pojkar presterar sämre än flickor menar man dels slutbetygen, men även hur många som inte blir behöriga till att söka till gymnasiet eller som kommer in på gymnasiet och inte klarar denna utbildning inom tre år.

Fredrik Zimmerman har i sin forskning fokuserat på varför betygsklyftan mellan könen är så stor och vad det kan bero på. Framförallt har han fokuserat på skolar som fått pojkar att prestera lika bra som flickorna. Eller skolor som fått pojkar att upphöra med skolk och regelbrytande agerande samtidigt som resultaten har ökat. Han sätter in sin forskning i ett större sammanhang och jämför sina studier med andra undersökningar om samma ämne. På detta sätt underbyggs vad han säger utifrån flera forskningsstudier.

Kundrecensioner

5 av 5

Verkligen mitt i prick, i vårt utvecklingsarbete och efter vårt gemensamma planeringssamtal. Uppskattar att Fredrik pratar så fritt runt bilderna och att han ger inlevelse. Det är otvetydligt att han vet vad han pratar om!

5 av 5

Våra förväntningar uppfylldes till fullo!

5 av 5

Vår förväntningar var uppfyllda. Vid förmötet fick Fredrik ta del av vår skola och de utmaningar och möjligheter vi har, dessa implementerade han i sin föreläsning. Den blev väldigt relevant för vår personal och vi fick med oss många tankar att ta i beaktande inför vårt fortsatta skolutvecklingsarbete.

5 av 5

Zimmermans forskning var känd för oss sedan tidigare, och möjligheten att via Athenas boka honom för föreläsning var förmånligt och fyllde alla våra förväntningar och krav även i pandemitid.

5 av 5

Fantastisk föreläsning! Ett mycket relevant innehåll framfört tydligt och professionellt av Fredrik. Jättejättebra och väldigt givande.

5 av 5

Vi är väldigt nöjda med presentationen och frågestunden. Väldigt bra med föreläsare som ger konkreta beskrivningar. Något som går att greppa!

5 av 5

Bra innehåll, tydligt beskrivet och varvat med konkreta insatser som är möjliga att göra i klassrummet.

5 av 5

Vi är mycket nöjda med föreläsningen. Den var intressant och inspirerande. Den väckte många tankar och vi fick mycket kött på benen för vårt fortsatta arbete.

Betygsatt 5.00/5 baserat på 8 Kundrecensioner

Föreläsningar

Fredrik Zimmerman föreläsning:

Så får vi fler pojkar att lyckas i skolan

Fredrik Zimmerman, som under flera år forskat och skrivit böcker och artiklar om ämnet, tar i sin föreläsning upp:

  • Varför pojkar på gruppnivå presterar sämre i skolan.
  • Föreläsningens fokus är på hur skolor arbetat i klassrummet och lyckats få fler pojkar att prestera bättre.
  • Hur en bättre pojke i skolan skapar en bättre skolvardag för flickor och hur framgångsfaktorerna även gynnar flickor.

För att veta mer om Fredrik och för att boka kontakta oss på Athenas!

Skicka förfrågan: Fredrik Zimmerman Så får vi fler pojkar att lyckas i skolan

Fredrik Zimmerman föreläsning:

Vad kan lärare göra för att fler elever från lägre socioekonomisk status ska lyckas i skolan?

Visste du att elever från hem med låg socioekonomisk status är den grupp som har allra svårast att lyckas i skolan?

Den här föreläsningen bygger på aktuell forskning och innehållet i Fredrik Zimmermans senaste bok. Du får kunskap om hur socioekonomisk bakgrund påverkar skolresultat. Det finns flera sammanflätade orsaker till varför elever från sämre socioekonomiska omständigheter lyckas sämre i skolan. För att kunna börja en diskussion om förbättring behöver vi veta var utmaningarna finns, vilket denna föreläsning fokuserar på.

Som inspiration ges tips på vad forskning visar stödjer barn från sämre socioekonomiska omständigheter att lyckas bättre. Fokus ligger på det vi kan påverka i skolvardagen genom undervisning, bemötande, relationer och ledarskap.

Ni får:

  • Fördjupad förståelse för hur socioekonomisk bakgrund påverkar skolresultat
  • Vad är viktigast att fokusera på för att få fler elever från sämre socioekonomiska omständigheter att lyckas i skolan
  • Inspiration och viktiga reflektionsfrågor för fortsatt utvecklingsarbete

Föreläsningen vänder sig till hela skolorganisationen och ger forskning, exempel och handfasta tips för arbetet i skolan. Den visar vad vi tillsammans behöver veta för att fler elever ska få rätt förutsättningar att lyckas i skolan.

Skicka förfrågan: Fredrik Zimmerman Vad kan lärare göra för att fler elever från lägre socioekonomisk status ska lyckas i skolan?

Fredrik Zimmerman föreläsning:

Vad kan förskolepersonal göra för att barn från lägre socioekonomisk status ska lyckas?

Hur kan förskolan arbeta för att stödja barn från sämre socioekonomiska omständigheter att få en bättre start i livet?

Visste du att barn från hem med låg socioekonomisk status är den grupp som har allra svårast att lyckas i skolan och orsakerna till detta finns ofta innan skolstart? Därför är det livsviktigt att dessa barn får stöd i förskolan för att få en identitet av att “jag kan lära mig!” Förskolan gör skillnad.

Den här föreläsningen bygger på aktuell forskning och innehållet i Fredrik Zimmermans senaste bok. Det finns flera sammanflätade orsaker till varför barn från sämre socioekonomiska omständigheter lyckas sämre. För att kunna börja en diskussion om förbättring behöver vi veta var utmaningarna finns, vilket denna föreläsning fokuserar på. Som inspiration ges tips på vad forskning visar stödjer barn från sämre socioekonomiska omständigheter att lyckas bättre. Fokus ligger på det vi kan påverka i förskolan.

Ni får:

  • Fördjupad förståelse för hur socioekonomisk bakgrund påverkar barns utveckling
  • Vad är viktigast att fokusera på i förskolan för att få fler barn från sämre socioekonomiska omständigheter att få en så bra start som möjligt i skolan
  • Inspiration och viktiga reflektionsfrågor för fortsatt utvecklingsarbete

Föreläsningen vänder sig till alla som arbetar med förskolan och ger forskning, exempel och handfasta tips för arbetet med barnen. Den visar vad vi tillsammans behöver veta för att fler barn ska få rätt förutsättningar att lyckas.

Skicka förfrågan: Fredrik Zimmerman Vad kan förskolepersonal göra för att barn från lägre socioekonomisk status ska lyckas?

Blogginlägg av Fredrik Zimmerman

Varför ska man bry sig om pojkars sämre resultat i skolan?

Jag forskar och föreläser om hur lärare lyckats stödja pojkar så att de presterar bättre i skolan. En fråga som jag kan få efter dessa föreläsningar är ”varför ska man bry sig om pojkars sämre resultat i skolan?” Ett argument mot att man inte ska bry sig om pojkar är att ”dominerar inte män alla che

Så viktigt är skolan för pojkar

För några veckor sedan publicerades en studie som visade att i Finland reducerades risken för pojkar att hamna i kriminalitet avsevärt om de kom in på gymnasiet. Det kvittade vilken typ av gymnasium pojken kom in på, bara pojken hade tillräckliga betyg för att inte hamna i gruppen bestående av de bo

Skicka en förfrågan utan förpliktelse på Fredrik Zimmerman

Behöver du hjälp?

Telefon: 031 38 37 000

E-Mail: kontakt@athenas.se