Boka Fredrik Zimmerman - ledande forskningsröst om pojkars skolresultat
Fredrik Zimmerman är lektor vid Högskolan i Borås där han undervisar på förskole- och grundlärarutbildningen. Hans huvudfokus har under flera år varit pojkars skolresultat och varför betygsklyftan mellan flickor och pojkar fortsatt växa. Han har studerat hur normer, förväntningar och sociala sammanhang påverkar pojkars agerande i skolan och varför vissa utvecklar beteenden som står i vägen för lärandet. Deltagare på hans föreläsningar beskriver hur hans forskning hjälper dem att förstå komplexa mekanismer bakom studiehindrande beteenden och hur felaktiga föreställningar, till exempel om antipluggkultur, riskerar att leda skolor fel.
Genom att analysera skolor som lyckats höja pojkars resultat lyfter Zimmerman fram vad som faktiskt fungerar i praktiken. Han visar hur tydliga vuxenrelationer, rätt typ av förväntningar, strukturer som skapar studiero och ett medvetet arbete med bemötande gör att pojkar utvecklas positivt. När skolor arbetar med dessa faktorer på ett helhetsinriktat sätt ökar resultaten, skolk minskar och tryggheten förbättras för hela elevgruppen. Detta är kärnan i hans forskning och den del av hans arbete som gjort honom till en mycket efterfrågad föreläsare i hela landet.
Likvärdighet och strukturer som gynnar alla elever
Zimmermans forskning riktar sig främst mot grundskolan, men hans slutsatser har visat sig värdefulla även ur ett större samhällsperspektiv. Skolor som arbetar med tydliga ramar, stabila relationer och medvetna förväntningar skapar bättre förutsättningar för alla elever att lyckas. Han visar hur förändringar i organisation, undervisning och bemötande kan ge resultat som håller över tid. Politiker, skolledare och kommuner vänder sig ofta till honom för att få en forskningsbaserad och konkret bild av vad som krävs för att höja resultaten i praktiken.
Forskning om elever från socioekonomiskt utsatta hem
Utöver sitt huvudområde arbetar Fredrik Zimmerman också med frågor om socioekonomisk bakgrund och hur den påverkar barns och elevers möjligheter. Hans bok Elever från hem med låg socioekonomisk status: vad lärare behöver veta för att fler ska lyckas i skolan (2025) belyser hur flera samverkande faktorer påverkar resultat och välmående och vad skolan kan göra för att ge elever från utsatta hem bättre stöd. Fokus ligger på konkreta insatser som går att påverka i undervisningen, i bemötandet och i skolans vardagliga struktur. Detta ger skolpersonal en fördjupad förståelse för vad som bygger likvärdighet i praktiken.
Viktiga insikter för både skola och förskola
Zimmermans arbete omfattar även förskolan. Han visar hur skillnader i barns förutsättningar syns redan innan skolstart och varför förskolans kompensatoriska uppdrag är centralt för att ge barn från socioekonomiskt utsatta hem en positiv start. Genom forskning och konkreta exempel förklarar han hur relationer, trygghet, språk och bemötande formar barnens motivation och identitet.
Författare till inflytelserika böcker om skola och samhälle
Fredrik Zimmerman har skrivit flera uppskattade böcker som används i lärarutbildningar och i skolors utvecklingsarbete. Bland dessa finns Pojkar i skolan: vad lärare och andra vuxna behöver veta för att fler pojkar ska lyckas i skolan, Klass, etnicitet och kön - En introduktion för lärare (2021), Nya vägar till en likvärdig skola - Hur teorier om antipluggkultur leder fel och vad vi istället kan göra för att fler pojkar ska lyckas i skolan (2022) och Elever från hem med låg socioekonomisk status: vad lärare behöver veta för att fler ska lyckas i skolan (2025).
Boka Fredrik Zimmerman till ert event
En föreläsning med Fredrik Zimmerman ger en solid forskningsbas, praktiska exempel och tydliga metoder för att skapa bättre förutsättningar för elever. Med sitt huvudfokus på pojkars skolresultat och sin fördjupning i socioekonomiska skillnader ger han skolor och förskolor verktyg som gör skillnad.