Fredrik Zimmermans forskning är riktad mot grundskolan men åhörare från hans föreläsningar och läsare av hans bok ”Pojkar i skolan: vad lärare och andra vuxna behöver veta för att fler pojkar ska lyckas i skolan” vittnar om att det finns många lärdomar att få även ur ett större samhällsperspektiv.
Fredrik Zimmerman är också författaren bakom böckerna ”Klass, etnicitet och kön – En introduktion för lärare” (2021) och ”Nya vägar till en likvärdig skola – Hur teorier om antipluggkultur leder fel och vad vi istället kan göra för att fler pojkar ska lyckas i skolan” (2022).
När man säger att pojkar presterar sämre än flickor menar man dels slutbetygen, men även hur många som inte blir behöriga till att söka till gymnasiet eller som kommer in på gymnasiet och inte klarar denna utbildning inom tre år.
Fredrik Zimmerman har i sin forskning fokuserat på varför betygsklyftan mellan könen är så stor och vad det kan bero på. Framförallt har han fokuserat på skolar som fått pojkar att prestera lika bra som flickorna. Eller skolor som fått pojkar att upphöra med skolk och regelbrytande agerande samtidigt som resultaten har ökat. Han sätter in sin forskning i ett större sammanhang och jämför sina studier med andra undersökningar om samma ämne. På detta sätt underbyggs vad han säger utifrån flera forskningsstudier.