Laddar innehåll ...

Jessica Norrbom föreläsning - Fysiolog, forskare och författare

Jessica Norrbom

Fysiolog, forskare och författare

Hur ska man träna? Vilken diet ska man välja? När ska man detoxa? Och hur ofta ska tarmen sköljas? Jessica Norrbom är molekylärbiolog, doktor i fysiologi, författare, föreläsare och personlig tränare. Hon forskar inom träning och fysiologi och hjälper oss att hitta rätt i djungeln av aldrig sinande tränings- och hälsotips. Ta del av spännande kunskap om kroppen, få faktabaserade råd och hör seglivade myter krossas en gång för alla. Boka en inspirerande Jessica Norrbom föreläsning i dag!

Kostnadsfri förfrågan

Skicka oss en förfrågan. Du får snabbt svar på vilka möjligheter som finns.
Det är naturligtvis helt oföpliktande.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Jessica Norrbom jobbar på heltid med att ta reda på hur kroppen fungerar och hur den formas av olika sorters träning, näring och stress. När hon inte forskar eller undervisar på Karolinska Institutet skriver hon böcker, driver företag och föreläser. Under en Jessica Norrbom föreläsning får du höra vad forskningen verkligen säger när det kommer till träning och hälsa.

Frisk utan flum – en vetenskaplig väg till bättre hälsa – så heter den omtalade boken som Jessica Norrbom skrivit med Maria Ahlsén. De har även skrivit Extremernas fysiologi, som handlar om vad som händer i kroppen under extrema förhållanden. Tillsammans driver de företaget Fortasana, där de bloggar, undervisar och erbjuder konsulttjänster inom hälsa och friskvård.

Frisk utan flum sammanfattar också ganska bra det som Jessica Norrbom sysslar med. Hon är utbildad molekylärbiolog vid Stockholms universitet, doktor i träningsfysiologi och forskare vid Karolinska Institutet. Dessutom är hon utbildad personlig tränare och utvecklar skräddarsydda tränings- och kostupplägg för privatpersoner, grupper och hela företag.

Det kryllar av kostråd, träningstips och självutnämnda hälsoexperter där ute. Vem och vad ska man lita på? Är socker verkligen ett gift? Hur ofta och hur hårt ska man träna för att få effekt? Jessica Norrbom berättar vad forskningen har att säga om saken.

Boka en inspirerande Jessica Norrbom föreläsning hos Athenas!

    Frisk utan flum

    • Föreläsningen bygger på boken Frisk utan flum – en vetenskaplig väg till bättre hälsa, skriven av Jessica Norrbom och Maria Ahlsén. Myter krossas och vanliga vanföreställningar om hälsa reds ut. Baserat på verklig forskning, levererat på ett inspirerande och underhållande sätt.
    • Frågor som tas upp är bland annat:
      – Vad händer i kroppen när muskler drar ihop sig och vi får upp flåset?
      – Vilken detox är bäst?
      – Vilken diet ska man välja?
      – Hur effektivt är tarmsköljning?
      – Får man äta potatis?
      – Varför måste man jogga innan frukost?
      – Hur ser livsmedelsrekommendationerna ut och varför?
      – Hur lite måste man träna, och röra på sig, för att få hälsoeffekter?

    Stillasittande – vår tids hälsofara

    • Att träning är bra för hälsan har knappast någon missat. Men att stillasittande i sig är en hälsofara är det inte lika många som känner till.
    • Tre timmars hårdträning på gymmet per vecka väger inte upp de negativa effekterna av 40 timmars stillasittande på kontoret och åtskilliga timmars fritidssittande i bilar, bussar och soffor. Det gäller inte bara att få in träning på programmet, utan att även minska på inaktiviteten.
    • I den här föreläsningen får vi smarta tips och råd till hur vi med små, enkla medel kan göra en stor förändring i vår hälsa.

    Äta bör man – men vad, och hur mycket?

    • Kaffe, vin och choklad håller dig frisk, men ger även cancer. Ät maten rå, men koka all mat, ät fisk, men utan tungmetaller, fasta några dagar, men ät regelbundet, undvik kolhydrater, undvik gluten, undvik kött, undvik fett och håll dig för guds skull borta från socker – rena giftet. Detoxa efter varje julmiddag. Och glöm inte att skölja tarmen.
    • Det kryllar av dieter, hälsotips och “sanningar” i pressen. Men vad ska man egentligen tro på? I den här föreläsningen får vi höra vad forskningen egentligen har att säga. Vi går igenom hur kroppen fungerar och vad som händer med fett- och muskelmassan när vi följer olika dieter.

    Kan vem som helst bli nästa Usain Bolt?

    • Kan vem som helst, med rätt träning, slå världsrekord i 100 meter?
    • Både miljö och arv påverkar hur vår kropp svarar på träning. En del bygger lätt stora muskler, andra verkar kunna springa hur långt som helst.
    • Få smarta, faktabaserade tips på hur uthållighets-, styrke- och högintensiv träning kan läggas upp på bästa sätt för att ge bästa resultat.

    Stress – livsfarligt och livsviktigt

    • I en stressig situation förbereder vi oss för att fly eller slåss. Vi andas fortare, hjärtat slår snabbare och blodtrycket stiger. Allt detta kan rädda livet på oss i en hotfull situation. Tyvärr känner inte kroppen skillnad på om vi blir hotade av en sabeltandad tiger eller en deadline på jobbet. Reaktionen blir densamma.
    • Vi är designade för korta, livräddande pulser av stress. Men att vara i nödberedskap i flera veckor, månader, kanske år, tär på hälsan.
    • I den här föreläsningen får du med dig kunskap om hur stress påverkar kroppen och hur du kan minska stresshormonerna som på sikt orsakar skador.

    Yoga – historia, effekter och myter

    • I den här föreläsningen får vi höra mer om yogans historia, påverkan på oss och hur vanliga myter och föreställningar har fått fäste. Vi får också höra om hur man kan undvika skador på framför allt nacken, som är extra utsatt i vissa positioner.
Relaterade Föreläsare

Föreläsningsområden