Tfn. 031 38 37 000

Få professionella råd av våra begåvade konsulter

Våra talare är också tillgängliga för evenemang online. Ta kontakt med oss för att få veta mer.

profile-cover-generic-06

Beteendeekonomins framväxt och hur forskningsfynd omsatts för att förändra beteenden

Niklas Laninge, psykolog, beteendedesignsexpert, författare, föreläsare

Niklas Laninge

Psykolog, expert på beteendedesign och författare av böckerna Beteendedesign, Digitala Beteenden och Beslutsfällan.

Skicka enkelt en fråga om pris och datum
Skicka en oförpliktande förfrågan på Niklas Laninge

Skicka enkelt en förfrågan till oss. Du får snabbt svar på exempelvis pris och datum.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Niklas Laninge är psykolog och författare av böckerna "Beteendedesign", "Digitala Beteenden" och "Beslutsfällan". Har har startat och drivit flera bolag som på olika sätt blandat teknik och psykologi. Med det digitala verktyget Viary var Niklas med och skapade ett av världens första digitala verktyg för kognitiv beteendeterapi.

Hans online-skola Daily Bits Of var en av de 100 första ”apparna” som byggdes för Facebook Messenger och totalt gick över 150 000 studenter digitala kurser via Facebook Messenger. Genom åren har Niklas arbetat med kunder som Folksam, SEB, Nordea, MAN, Socialstyrelsen och Arbetsförmedlingen.

Parallellt har Niklas arbetat som konsult i tio års tid där han bland annat hjälpt banker, försäkringsbolag, startups och matbutiker att omsätta psykologi i strategi, produktutveckling och marknadsföring. På senare år har han främst hjälpt offentliga aktörer med stora samhällsfrågor som i grund och botten är beteendeutmaningar. Detta innefattar bland annat frågor som organdonation, kollektivtrafik och strukturella förändringar på arbetsmarknaden.

Niclas Laninge föreläser på både svenska och engelska och håller i workshops kring beteendeutmaningar. De tacklar frågeställningar som ”varför gör kunderna inte som vi vill?”, ”hur får vi människor att agera?” eller ”varför för folk inte som de säger att de ska göra?”. Upplägget är i beteendeanalys och kundpsykologi, identifiera psykologiska drivkrafter, designa idéer och innovationer med psykologi som utgångspunkt.

Därför ska du boka en föreläsning med Niklas Laninge

  • Niklas Laninge har i tio års tid hjälpt banker, försäkringsbolag, startups och matbutiker att omsätta psykologi i strategi, produktutveckling och marknadsföring.
  • Han föreläser på både svenska och engelska och håller i workshops kring beteendeutmaningar.
  • Niklas konsulterar också offentliga aktörer med stora samhällsfrågor som i grund och botten är beteendeutmaningar.
Visa föreläsningar med Niklas Laninge

    Föreläsningar

    Beteendedesign – psykologin som gör det lätt att göra rätt

    • En inspirerande föreläsning om fältet beteendeekonomis framväxt och hur forskningsfynd omsatts för att förändra beteenden.
    • Du lär dig om en rad psykologiska drivkrafter, vad som påverkar beteenden och hur du kan skapa egna insatser på arbetsplatsen, mot kunder eller medborgare för att förändra deras beteenden.
    • Föreläsningen passar för dig som är nyfiken på begreppet nudging och vill förstå mer om hur människor fattar beslut.

    Längd: 60 min upp till 90 min.

    Digitala beteenden – innovation och design med hjälp av psykologi

    • Föreläsningen vänder sig till dig som skapar digitala gränssnitt eller strategier för digitala tjänster.
    • Du får metoder för att analysera användares beteenden samt verktyg som gör det lätt att omsätta psykologisk forskning i produktutveckling och marknadsföring.
    • Under passet får du dessutom följa med bakom kulisserna på några av de stora teknikbolagen och förstå vilken psykologi som ligger bakom många av deras designbeslut.

    Längd: 60 min upp till 90 min.

    Lojalitetspsykologi – skapa engagemang och långvariga kunder

    • En föreläsning som bygger på tesen ”retention är det nya growth”.
    • Du får lära dig om innovationsteori och se vad som kännetecknar de innovationer som lyckats gå från idé till ”massmarket-produkt”.
    • Niklas delar lärdomar från organisationer som lyckats extra bra med att engagera sina kunder och som således har riktigt långsiktiga kundrelationer.
    • Han lägger ett psykologiskt raster över det hela för att förstå vilka mekanismer som är aktiva samt lär dig använda metoden Lojalitetsresan som ett verktyg för att själv skapa långsiktiga och engagerade kunder.

    Längd: 60 min upp till 90 min.

Skicka en oförpliktande förfrågan på Niklas Laninge

Skicka enkelt en förfrågan till oss. Du får snabbt svar på exempelvis pris och datum.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Eller ring till oss på

Tfn: 031 38 37 000

Föreläsningsämnen med Niklas Laninge