Tfn. 031 38 37 000
Få professionella råd av våra erfarna konsulterTfn. 031 38 37 000
Omvärldsbevakaren med spännande och inspirerande föreläsningar om trender, innovation och framtidens arbetsplats.
Skicka enkelt en förfrågan till oss. Du får snabbt svar på exempelvis pris och datum.
Om Nicklas
Föreläsningar
Referenser
Nicklas Hermansson har 20 års erfarenhet som bland annat coach, föreläsare och affärsstrateg. I alla sina yrkesroller har innovation varit ett ledord, vilket gjort att han framför allt uppmärksammats för sitt arbete kring att anpassa strategier utifrån digitalisering och nya kommunikationskanaler.
Han har bland annat föreläst för företagsledare, publicister, journalister och marknadsförare inom olika ämnen. ”Livsdesign” är ett av de flitigt förekommande begreppen som dyker upp i hans texter, podcasts och föreläsningar. I dessa pratar han om hur man kan designa sitt liv med empati och kreativitet för att öka potentialen i både privat- och arbetsliv.
Nicklas Hermansson och hans innovativa affärsstrategier har hjälpt bland annat Aftonbladet och Bonnier News Brand Studio att bli världsaktörer inom online media. Idag driver han mediehuset NomoFomo.
Nicklas Hermansson är inte bara känd för sitt arbete inom nyhetsbranschen. Han har också en god dos experimentlusta bakom sig. I podcasten ”Life Designer Bible” antog han till exempel rollen som en mänsklig försökskanin och utförde mer eller mindre galna experiment som att skriva en bok på en månad och att vara vaken i tre dygn.
Denna lekfullhet lyser igenom i hans texter och föreläsningar och gör innehållet mer lättillgängligt, oavsett ålder, kön eller yrkesgrupp bland åhörarna. Han har deltagit som keynote speaker på både svenska och internationella evenemang.
Han startade mediehuset NomoFomo (No more fear of missing out) 2020 med målet att vara en motkraft till fake news, samtidigt som följarna får rapporteringar om nyheter som ingen av de traditionella nyhetsbyråerna tar upp. Det innebär ett mödosamt arbete att leta fram, granska och sprida vidare artiklar, filmer och podcasts varje dag, men Hermansson menar att det krävs för att få en så begriplig, diversifierad och sanningsenlig nyhetsbild som möjligt.
Experimenten på sociala medier och viljan att göra världen mer begriplig är viktiga beståndsdelar till varför Hermansson lyckats så pass bra med att inte bara ta företag nästa steg in i digitaliserings värld – utan också hjälpa dem att ta steget innan konkurrenterna hittar dit.
Dessutom framtidsspanar Nicklas Hermansson i SVT Morgonstudion, Dagens Media och podcasten The Daily Messiah. De senaste åren har han därför synat närmare en miljon nyheter och forskningsrapporter för att förstå vart världen är på väg.
Boka en spännande och inspirerande föreläsning med Nicklas Hermansson om framtiden, digitalisering och kommunikation i dag!
Visa föreläsningar med Nicklas HermanssonÅret är 2049. De flesta bor i städer, en tredjedel i öknen. Robotarna och artificiell intelligens har förändrat samhället från grunden. Människans kompetens mäts utifrån tre superkrafter: Kommunikation, kreativitet och empati. Reklamen är död och spegelvärlden ett faktum. Dina Ray-Bans AR-funktion förvandlar misslyckade Tinder-dejter till spöken. Den fysiska världen har smält samman med den digitala. Allt är ett.
Under pandemin har omvärldsbevakaren Nicklas Hermansson synat närmare en miljon nyheter, trender, studier och uppfinningar för att förstå vart världen är på väg. Nu får du chansen att åka tidsmaskin och uppleva en dag år 2049 – så att du kan fatta rätt beslut redan i dag.
Nicklas Hermansson bjuder på nutida innovationer och fenomen som formar framtiden ur ett kommunikations-, affärs- och kreatörsperspektiv. Dessutom har han tagit hjälp av ett tiotal välrenommerade futurister, innovatörer och kommunikatörer för att kunna ge en mångfacetterad bild av hur världen kommer att fungera om 27 år – och berätta vilka nycklar och verktyg som krävs för att bli en vinnare i framtiden.
Tycker du att livet har stått stilla under pandemin när vi suttit hemma framför våra dataskärmar? I själva verket har världen genomgått en tech-celeration som tagit oss tio år framåt i tiden. Nu lever vi plötsligt i en YOLO-ekonomi där mottot är att du bara lever en gång.
Pandemin har nämligen fått många att prioritera annorlunda och inse att de inte alls måste leva som de alltid gjort. Enligt en global undersökning från Microsoft funderar 41 procent av världens arbetare på att säga upp sig – och hela 50 procent är sugna på att byta bransch.
För att bli en vinnare i den nya YOLO-ekonomin gäller det att spela sina kort rätt och för att finna facit har omvärldsbevakaren Nicklas Hermansson synat närmare en miljon nyheter, studier och uppfinningar under pandemin. Svaret? Det har visat sig att forskarna är eniga om vilka egenskaper som kommer att utgöra människans superkrafter på den framtida arbetsmarknaden: kritiskt tänkande, kreativitet, kommunikation och empati.
Nicklas bjuder på nutida innovationer som formar framtiden ur ett kommunikations-, affärs- och kreatörsperspektiv. Dessutom har han tagit hjälp av ett tiotal svenska futurister, innovatörer och entreprenörer för att kunna ge en mångfacetterad bild av hur världen kommer att fungera om 27 år – och vilka nycklar och verktyg som krävs för att bli en vinnare i framtiden. Följ med på en hisnande tidsresa – så du kan fatta rätt beslut redan i dag.
Han höll högt tempo med intressant och relevant innehåll!
Kerstin Olby
Skicka enkelt en förfrågan till oss. Du får snabbt svar på exempelvis pris och datum.