Nicklas Hermansson är inte bara känd för sitt arbete inom nyhetsbranschen. Han har också en god dos experimentlusta bakom sig. I podcasten ”Life Designer Bible” antog han till exempel rollen som en mänsklig försökskanin och utförde mer eller mindre galna experiment som att skriva en bok på en månad och att vara vaken i tre dygn.
Denna lekfullhet lyser igenom i hans texter och föreläsningar och gör innehållet mer lättillgängligt, oavsett ålder, kön eller yrkesgrupp bland åhörarna. Han har deltagit som keynote speaker på både svenska och internationella evenemang.
Han har bland annat föreläst för företagsledare, publicister, journalister och marknadsförare inom olika ämnen. ”Livsdesign” är ett av de flitigt förekommande begreppen som dyker upp i hans texter, podcasts och föreläsningar. I dessa pratar han om hur man kan designa sitt liv med empati och kreativitet för att öka potentialen i både privat- och arbetsliv.
Han startade mediehuset NomoFomo (No more fear of missing out) 2020 med målet att vara en motkraft till fake news, samtidigt som följarna får rapporteringar om nyheter som ingen av de traditionella nyhetsbyråerna tar upp. Det innebär ett mödosamt arbete att leta fram, granska och sprida vidare artiklar, filmer och podcasts varje dag, men Hermansson menar att det krävs för att få en så begriplig, diversifierad och sanningsenlig nyhetsbild som möjligt.
Experimenten på sociala medier och viljan att göra världen mer begriplig är viktiga beståndsdelar till varför Hermansson lyckats så pass bra med att inte bara ta företag nästa steg in i digitaliserings värld – utan också hjälpa dem att ta steget innan konkurrenterna hittar dit.
Nicklas Hermansson och hans innovativa affärsstrategier har hjälpt bland annat Aftonbladet och Bonnier News Brand Studio att bli världsaktörer inom online media. Idag driver han mediehuset NomoFomo och är kolumnist och AI-expert på Aftonbladet, där han bevakar framtidsfrågor och digitaliseringen.
Dessutom framtidsspanar Nicklas Hermansson i SVT Morgonstudion och har tidigare även framtidsspanat i Dagens Media och The Daily Messiah. De senaste åren har han därför synat närmare en miljon nyheter och forskningsrapporter för att förstå vart världen är på väg.