- Gå tillbaka till startsidan
- Blogg
- Sexualitet, samtycke och relationer
Nu när nya terminen startar möter eleverna inte bara eventuellt en ny klass, ny lärare eller en ny skola – de kommer dessutom mötas av en ny läroplan. Och inte nog med det. Det tidigare ofta plågsamt genomlidna ämnet sex- och samlevnad byter nu namn till sexualitet, samtycke och relationer. Aldrig förr har vi haft så bra förutsättningar för att ge eleverna livsviktig kunskap om allt från själva sexakten till samtycke och dess motpol – porren.
Sedan 1955 har sexualundervisningen varit obligatorisk i skolan. Det gör Sverige unikt och till ett föregångsland då vi i över 50 års tid har gett elever kunskap om anatomi, kroppen, sexuellt överförbara sjukdomar och aborter. Men nu står lärarna inför den största förändringen i läroplanen någonsin kring just sexualitet, samtycke och relationer! Eleverna ska nu få kunskap om hur könsnormer påverkar deras val och möjligheter. De ska få veta inte bara hur könsdelarna ser ut, utan också hur de där könsdelarna aldrig någonsin får mötas om inte samtycke inhämtats. Att sex inte ser ut som mainstreamporrens ofta våldsamma innehåll och kunskap om hur en osund och en sund relation ser ut – och inte nog med det. Det ska lyftas av varenda lärare! Jag menar att det här kommer att vara helt avgörande för så många elever.
Vi vet att oerhört många unga växer upp i hem med våld, missbruk eller psykisk sjukdom. Vi vet dessutom att fler än hälften av unga utsätts för någon form av våld i sin kärleksrelation. Och att var fjärde barn utsätts för ett sexuellt övergrepp under uppväxten – många utsätts i skolan. Det här måste vi få stopp på. Och jag är övertygad om att vi kan det om vi vill, om vi vet hur och vad vi alla kan göra. Därför har jag tillsammans med Erik Bäckström, leg. gymnasielärare i naturkunskap, biologi och kemi valt att skriva en bok om både vad och hur, som riktar sig till lärare, elevhälsopersonal, rektorer samt lärarstudenter. Vi tror nämligen på kunskap som förändring. Och dessutom är kraven på kunskapen nu oerhört tydliga i läroplanen.
Nu kanske vissa tänker att det där borde väl föräldrar sköta? Alltså berätta för sina barn om hur goda relationer ser ut, att allt måste vila på samtycke och ge barnen kunskap om både sexuell identitet liksom sexuell läggning. Men då ska vi komma ihåg att skolan ska vara kompensatorisk och liksom väga upp för det eleverna inte får hemma. Och få föräldrar känner sig bekväma att prata sex, porr eller normer vid matbordet. För att inte prata om många föräldrars bristande förmåga eller kunskap. Och då är det ju otroligt bra att skolan nu fått det tydligaste uppdraget. Och som grädde på moset (och kanske det som kommer bli den största utmaningen för lärare): varenda lärare ska ta upp ämnet sexualitet, samtycke och relationer i sina ämnen. Oavsett om hen är mattelärare eller idrottslärare. Det kommer bli en enorm utmaning eftersom de absolut flesta lärarna inte fått vare sig kunskap eller möjlighet att tillgodogöra sig den. Men när den väl är på plats – då är jag övertygad om att den nya läroplanen inte bara kommer ge eleverna kunskap utan också minska utsatthet och öka möjligheten för eleverna att berätta om utsatthet och därmed också få hjälp.
Jag känner mig därför oerhört hoppfull inför den nya terminen, den nya läroplanen och de nya skrivelserna för ämnet sexualitet, samtycke och relationer. Nu kör vi!
// Nina