- Gå tillbaka till startsidan
- Blogg
- På vägen mot ett guldkantat bemötande
– Är det ”självklara” alltid så självklart?
Häromdagen berättade jag för en kollega om en av de frågor som jag fått via meddelanden på LinkedIn gällande relationer på våra arbetsplatser. När jag också delgav kollegan mitt svar till frågeskrivaren utbrast hon: ”Men det där borde ju egentligen vara självklarheter”.
Jomen visst borde ett gott bemötande på jobbet kunna vara självklart? Precis denna typ av uttalanden har jag också mötts av – faktiskt ända sedan år 2010 då jag på heltid började hjälpa organisationer med att utveckla och kvalitetssäkra i bemötande via det koncept som jag döpt till business behavior*.
Som tur är hävdar de flesta människor att respektfullt bemötande är viktigt och det finns många goda förebilder inom detta område.
Utmaningen är att det även finns en kategori personer som förväntar sig att det goda bemötandet ska uppstå rent automatiskt i våra mänskliga möten. Dessa individer utgår ifrån att både de själva och andra har ett alldeles tillräckligt gott bemötande i interaktion med omgivningen. Men så enkelt är det alltså tyvärr inte. Min erfarenhet är dessutom att de individer som även antar en lite raljerande ton kring ”det som är så självklart” ofta är de personer som andra stör sig på när det gäller brister i bemötande.
I praktiken är skillnaderna i det upplevda mötet mellan oss människor lika tydliga som det är bekymmersamt när vi med en övertygad min använder oss av uttrycket ”sunt förnuft”. Hur ofta har du inte hört någon säga ”men det där hör väl ändå till sunt förnuft”? Vad var och en av oss betraktar som förnuftigt är dock inte detsamma för alla och det är i krockarna mellan dessa olika uppfattningar som risken för irritation uppstår.
Det här är några av anledningarna till att det är så värdefullt att vi systematiskt lyfter ämnet bemötande på våra arbetsplatser. Det är också när vi löpande delar erfarenheter och berättar för varandra hur vi fungerar kopplat till vardagliga situationer som vi på riktigt ges möjlighet att behandla varandra med respekt, och det utifrån hur vi också föredrar att bli bemötta.
I förlängningen ges vi då en chans till att prata ihop oss kring hur vi vill att våra relationer med både kollegor och kunder ska fungera – och det leder i sin tur till att våra valda värdegrunder kan lyfta på riktigt och därmed börja fungera i praktiken!
Låt oss därför fortsätta att våga ifrågasätta både arbetssätt och självklarheter kopplat till våra mänskliga beteenden. Belöningen för dessa insatser är enorm! Det är ju genom trygga relationer på jobbet som vi lägger grunden för det vi alla vill kunna spegla oss i: Ett bemötande fullt av guldkantade upplevelser!
// Annmarie Palm
Annmarie Palm håller inspirationsföreläsningar och workshops på temat Bemötande – vett och etikett på jobbet. Hon är journalist och har också skrivit boken ”Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären”.
*I begreppet business behavior ingår kundbemötande, medarbetarskap, självledarskap, demokrati, inkludering, likabehandling, etik & moral, vett & etikett. Kort och gott: Respekt i alla våra mellanmänskliga relationer.