Tfn. 031 38 37 000

Få professionella råd av våra erfarna konsulter

Blogg

Vikten av att bygga varumärke

Tillbaka till blogg

4. april 2024

visningar776 visningar

Idag pratar alla om data och konvertering. Men vad är syftet med det? Oftast handlar det om ett missförstånd där många tror att konverterande annonsering helt enkelt är samma sak som marknadsföring. Tyvärr är detta ett vanligt tankefel, kanske på grund av att det kallas för just annonsering.

För att skilja på dessa kan man tänka sig exemplet att man ska sälja skor och att man öppnar en affär mitt i skogen som inte kostar något. Ingen har vägarna förbi din affär och ingen ser dina skyltar osv. Så istället hyr man en butikslokal med ett attraktivt läge där många går förbi. Här betalar du lokalhyra samt personal för att jobba i din affär, skyltning osv. Det är från denna budget som konverterande annonsering borde betalas. För i slutändan är det synlighet du får, inget annat.

Konverterande annonser är väldigt produktfokuserade och bygger på rationella säljbudskap. De skapar alltså inte ett begär att köpa/äga din produkt. Oftast tar man från marknadsföringsbudgeten för att bekosta säljdrivande annonser, där ROAS(Return of ad spend) hela tiden går ner samt att annonsering blir dyrare, där kunder behöver se din annons minst 7 gånger innan dom klickar och där de flesta klick dessutom är fel-klick. Felet som hänt då är att man har tagit från en budget som skapar köp-begär(marknadsföring) till att använda den för att få synlighet(konverterande annonser), i tron att försäljningen kommer att öka om man har en bra konvertering. Istället för att trycka upp ens produkt i ansiktet på konsumenter som ännu inte behöver den, borde man se till att vara ”top of mind” när konsumenten faktiskt behöver den.

–       Älskling, vi har slut på havremjölk, köper du på vägen hem?

–       Yes, ska ändå förbi affären så jag plockar två st OddlyGood då.

Konsumenten har redan bestämt sig för vilken havremjölk som ska köpas innan denne ens gått in i affären. Konsumenter idag går inte på marknadsföring och annonser på samma sätt som för tjugo år sedan. Största call-to-action-knappen idag är ”Skip ad” på Youtube. Här kommer nästa steg in, att bygga ett varumärke. Man kan se skillnaden på marknadsföring och varumärke med metaforen:

”If marketing is asking someone out on a date, branding is the reason they say yes.”

Marknadsföring ska informera och skapa uppmärksamhet, varumärket är det konsumenten tror på och köper in sig i på långsiktigt. Detta innebär att man behöver skapa varumärkets livsstil och sen få konsumenter att köpa in på den livsstilen. Folk köper inte BMW på grund av dess produktfördelar, utan för att de vill leva livsstilen av en person som kör BMW. En person som köpt en Chanel-väska springer inte till sina vänner för att visa att väskan har fem fickor och dubbla sömmar. Det är livsstilsgruppen som spelar roll. Att höra till en grupp betydde liv eller död förr i tiden. Det sitter fortfarande kvar. Det har visat sig att när man bär ett önskat livsstilsvarumärke så belönar hjärnan en med en dopaminkick. Men samtidigt ser man att om tex, väskan man bär är fejk, och man själv vet om det, så uteblir hjärnans belöning.

Lösningen är att alltså att bygga ett varumärke som berör och som stämmer överens med sin målgrupps önskvärda livsstil. Det är därmed viktigare än någonsin att företaget har värderingar och står upp för dem. Man får visserligen fiender idag om man står upp för värderingar, men rätt sorts fiender som man ändå inte vill ha som konsumenter. Man får även fans, och fans scrollar inte förbi, de stannar, gillar ens värderingar, delar, kommenterar, taggar osv. Det kallas engagemang och är något företag betalar stora summor pengar för att åstadkomma. Gör man hemläxan så är det inte så svårt som det kan verka, att bygga ett attraktivt varumärke som över tid bara växer sig starkare och starkare.

// Freddie Öst och Erik Kockum – för att boka en föreläsning eller läsa mer, klicka här!

Som grundare av kreativa byrån Snask har Freddie Öst och Erik Kockum ovärderlig erfarenhet från arbete med globala företag såsom Klarna, Spotify och Meta. Under sina föreläsningar delar de med sig av unika insikter och konkreta verktyg för att stärka varumärken och skapa attraktiva arbetsplatser. De erbjuder beprövade metoder och strategier för att skapa en arbetsmiljö som främjar lojalitet, arbetsglädje och produktivitet, vilket i sin tur bidrar till ökad lönsamhet och varumärkesstyrka.

Ska vi hjälpa dig att hitta den perfekta föreläsaren för ditt evenemang?

Få professionella råd från våra begåvade konsulter och skicka enkelt en förfrågan till oss. Du får snabbt svar på exempelvis pris och datum.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.