Skådenummer är alltid ett uppskattat inslag, både under konferensen på dagtid och till middagseventet. Det ger energi i form av skratt och något visuellt att titta på.
”Vaddå, under konferensen?” kanske du frågar dig nu. Jo, under de decennier jag har jobbat som eventunderhållare har jag märkt hur otroligt uppskattat det är med ett skådenummer som bryter av i konferensen. Skratt och förundran ger energi och skapar ”nya öron” för vad som komma skall. En så kallad vitamininjektion.
Det kan handla om en komiker, en magiker, en jonglör eller liknande, något visuellt som bryter av det allvarliga och engagerar åhörarna.
Många skådeartister kan även skräddarsy hela eller delar av sitt nummer så att det handlar om företaget eller konferensens nyckelord.
Det finns också flera skådeartister som kan verka som moderator. Förutom den där vitamininjektionen mellan de olika programpunkterna kan de rädda situationer som uppstår, till exempel när en PowerPoint-presentation inte startar. Vem vill inte hellre skratta eller förundras istället för att se på när kablar kopplas in och ur en dator?
Modererande skådeartister kan också ofta medverka på kvällens konferensmiddag med inslag och eller som toastmaster.
När man bokar skådenummer till middagsevent finns det några saker att tänka på:
- Se till att skådeartisten syns och hörs. Även en ståuppkomiker använder ofta visuella uttryck för att förstärka humorn. För en illusionist och liknande är det självklart att alla måste kunna se vad som sker. Fråga om artisten har en så kallad rider där det tekniska behovet är specificerat för att ge er den bästa upplevelsen.
- Undvik att lägga in en skådeartist för sent under en middag. Lämpligast är efter förrätten eller efter varmrätten, då publiken annars kan vara trött efter en lång dags konferens och diverse drycker som kan få åskådarna att tappa fokus.
- Se till att skådeartisten får ett rum i närheten av framträdandeplatsen, då många har rekvisita som behöver förflyttas.
- När du bokar ett skådenummer, tänk på att talarförmedlingar har bred erfarenhet och kunskap om vilken underhållning som passar ert event bäst.
// John Houdi