- Gå tillbaka till startsidan
- Blogg
- Skapa goda förutsättningar för livslångt lärande med hjälp av hjärnfokus
Skapa goda förutsättningar för livslångt lärande med hjälp av hjärnfokus
Annika Nilsson & Lena Winqvist
Vi lever i en extremt föränderlig värld, en digitaliserad och globaliserad värld. En grundutbildning räcker inte längre hela livet – vi måste revidera vår syn på lärande: Vi måste kontinuerligt kompetensutveckla oss och det livslånga lärandet blir en följd av den föränderliga världen.
Vi på Hajja Hjärnfokus lär ut grundläggande principer om hjärnan och lärande som är konstanta i en föränderlig värld – oavsett ämne och oavsett om du ska lära dig i det dagliga, gå en utbildning eller utbilda andra. Med hjälp av hjärnsmarta strategier skapar du goda förutsättningar för ett livslångt lärande och ett effektivt och hållbart arbetsliv.
Vi brukar säga “att förstå hjärnan är att förstå sig själv” och du kan med små justeringar skapa stora förändringar som hjälper dig att jobba och lära lugnare, smartare och effektivare. När du använder hjärnsmarta verktyg kan du kringgå hjärnans begränsningar, så att du jobbar “med” den och inte “mot” den. Strategierna har dessutom två sidor, som ett mynt, och fungerar både för att underlätta ditt eget lärande men även för att lära ut på ett sätt som gör att dina mottagare minns ditt budskap bättre.
Det begränsade arbetsminnet och uppmärksamheten
En av strategierna handlar om att vara medveten om hur begränsat ditt arbetsminne är, både när det gäller utrymme, tid och distraktioner. Det är ett problem på flera sätt eftersom du kan ha en illusion av att du minns information som du har i ditt arbetsminne men när du utsätts för distraktioner puttas informationen ut från arbetsminnet. För att hjärnan ska kunna koda in det du vill minnas i långtidsminnet måste informationen behållas i arbetsminnet.
Eftersom evolutionen av våra hjärnor inte har hängt med i den tekniska utvecklingen och informationsflödet är för stort för vårt begränsade arbetsminne är risken stor att relevant information ständigt puttas ut (av onödig information) från arbetsminnet. I vårt prestationssamhälle där tid är pengar och leveranser, deadlines och kvartalsrapporter styr frestas våra kognitiva resurser att tro att vi klarar av att göra två saker samtidigt. För att din uppmärksamhet och ditt arbetsminne ska fungera optimalt måste du göra en sak i taget. Om du tar bort distraktioner och övar dig på att fokusera på en sak i taget kommer du att lära mer men också spara oerhört mycket tid och hjärnkraft.
Förutsättningarna för det livslånga lärandet är stora så missa inte möjligheterna att använda hjärnsmarta strategier för att lära mer! Frågan är om vi har tid och råd med att medarbetare inte vet hur man lär in eller lär ut på bästa sätt?
// Annika Nilsson och Lena Winqvist