Tfn. 031 38 37 000

Få professionella råd av våra begåvade konsulter

Våra talare är också tillgängliga för evenemang online. Ta kontakt med oss för att få veta mer.

Blogg

Annmarie Palm: Håll fokus på relationerna – även när du jobbar på distans!

Tillbaka till blogg

3. september 2020

Låter detta med ett affärsmässigt gott uppförande som något självklart, eller känns det som att även om du själv är noga med dina beteenden så går det ju ändå inte att påverka hur andra uppför sig? Och hur står det till i de mellanmänskliga relationerna när så många av oss jobbar på distans? Blir det svårare att få styrning på respektfrågorna när vi agerar lite mer laid back i alternativa miljöer och inte ses på jobbet rent fysiskt?

Faktum är att det finns fördelar att uppnå när vi arbetar och umgås digitalt. Ett exempel på det är att invanda hierarkiska beteenden ges möjlighet att falla bort när vi möts, på lika villkor, och nya förutsättningar för det mänskliga mötet kan exempelvis även minska risken för vissa typer av härskartekniker.
Utan tillägg av ett alltför tydligt kroppsspråk skärper vi våra sinnen och i bästa fall blir vår kommunikation både tydligare och mer lättillgänglig.

Rätt använt kan våra digitala möten bli till positiva upplevelser. För alla.
Att ha möten på distans kräver lite mer av planering. Men genom att vi skapar strukturer med alltifrån kallelser och agendor till tidspassning och regler för dialog ges också förutsättningar för nytänkande kring både inkluderande och demokratiska processer i våra arbetssätt.

Vi blir det vi väljer, vilket handlar om vår attityd. Det låter förstås enkelt, som att det bara skulle handla om vår inställning.
Det är dock min övertygelse att vi genom att välja ett positivt synsätt till samarbete på distans även kan få uppleva en sammansvetsande effekt – vilket i sin tur leder till
harmoni i gruppen och bättre resultat.

I min föreläsning ”Vett och etikett på jobbet” tar jag upp många vardagliga exempel samtidigt som jag bjuder på en rad tips och råd på hur vi kan kvalitetssäkra bemötandet på jobbet, och det oavsett när vi jobbar på distans eller träffar kollegorna fysiskt.

Jag pratar bl a stress och om hur insikten om hur vårt agerande påverkar är nyckeln till att lyckas skapa nya men också behålla våra arbetsrelationer över tid.
Så se till att ha ett fortsatt fokus på relationerna. Jag lovar, det är det värt, både kopplat till ekonomiska resultat – men också och inte minst är det värdefullt för ditt eget och andras välmående!

Annmarie Palm
Journalist och relationsexpert på Relationista AB. Författare till boken ”Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären”.

Annmarie har en bred erfarenhet av att affärsutveckla verksamheter utifrån ett kommunikativt perspektiv – alltid med lönsamhet i fokus!

Du kan läsa mer om Annmarie och hennes föreläsningar här.

Ska vi hjälpa dig att hitta den perfekta föreläsaren för ditt evenemang?

Få professionella råd från våra begåvade konsulter och skicka enkelt en förfrågan till oss. Du får snabbt svar på exempelvis pris och datum.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.