Laddar innehåll ...

Joakim Eklund

Joakim Eklund

Spelmanusförfattare, spelentreprenör och gamification-specialist

Vad har AB Volvo, Toyota Material handling och Essity gemensamt med Avicii, Kim Kardashian och YouTube-fenomenet SkillTwins? De använder spel för att stärka sina varumärken, knyta fans till sig, sälja sina produkter och/eller tjänster och utbilda anställda och kunder.  Boka Joakim Eklund för att få veta mer om hur spelifiering kan hjälpa ditt företag/din organisation att nå kompetens- och/eller kommunikationsmålen på ett mer effektivt, engagerande och minnesvärt sätt.

Kostnadsfri förfrågan

Skicka oss en förfrågan. Du får snabbt svar på vilka möjligheter som finns.
Det är naturligtvis helt oföpliktande.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

1996 fick den färske journalisten och dramaturgen Joakim Eklund av en händelse jobb som manusförfattare hos en liten spelstudio, specialiserad på pedagogiska spel för barn.

Han insåg rätt kvickt att spelpedagogik borde funka lika bra för att motivera och utbilda uttråkade vuxna, som att lära spralliga barn nyttiga saker.

Han började snickra på en idé till en säljutbildning och kontaktade HR-avdelningen på ett multinationellt företag. Efter en halvtimmes presentation, som han tyckte gick över förväntan, satte han sig i stolen och väntade på: ”Ja, det här ska vi göra!” Men svaret blev istället: ”Spela på arbetstid, det var oseriöst. Tack, men nej tack.”

Joakim gav sig inte utan jobbade envist vidare med att sprida spelifieringens lov. 2009 var han med och startade den prisbelönta spelstudion Hello There och de senaste åren har det lossnat rejält och allt fler företag inser att deras anställda, yngre som äldre, ställer andra krav på utbildning än man gjorde för några år sedan då tråkig e-learning eller sövande klassrumsutbildningar var mer regel än undantag. Och när det gäller marknadsföring duger det inte med reklamfilm och annonser när 83 % av svenskarna är negativa till reklam och allt fler använder adblockers när de surfar på nätet. Spel, däremot, uppfattas av de allra flesta inte som reklam utan spelaren umgås gärna med varumärket under lång tid, om spelet är roligt. Studier visar att marknadsföring mer hjälp av spel ger ett mycket högre ”brand recall” än reklamfilm.

Boka en föreläsning med Joakim Eklund för att få veta mer om hur spelifiering kan hjälpa ditt företag/din organisation att nå kompetens- och/eller kommunikationsmålen på ett mer effektivt, engagerande och minnesvärt sätt.

 

    Joakim Eklund Föreläsning

    Boka en föreläsning

    • Joakim Eklund föreläser gärna om följande ämnen:
      Gamification;     Motivationsdesign;    Kommunikation;    Storytelling
    • Föreläsningen anpassas efter kundens behov och önskemål, vare sig det gäller skolmiljön, arbetsplatser eller som ett inslag på kick-off
Kunder som har upplevt föreläsningar med Joakim Eklund

Ladda mer...

Relaterade Föreläsare

Föreläsningsområden