Laddar innehåll ...

Föreläsare om Digital Stress

Digital stress finns överallt i samhället. Både på jobbet och på ens fritid. Det ska svaras på mail, meddelanden, posta bilder och kolla vad som är trending på olika plattformar. Vi tar upp mobilen ca 325 gånger dagligen, och om fallet är så att man också fått ett meddelande får hjärnan ett dopaminpåslag. Hur kan man då minska på stressen? Boka en föreläsning om ämnet och få rådgivning hur man hanterar den digitala stressen och hur man minskar den!

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
  • Digital stress får man genom att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig för mail, telefonsamtal, samt meddelanden. Behovet att alltid vara uppkopplad och veta vad som händer skapar en digital stress och att hjärnan inte får den pausen som den är i behov av.
  • På jobbet innebär det ofta många skärmar och många upplever att 45% av arbetsdagen går åt att svara på mail och känner därför att de måste svara på mail utanför arbetstid. Det finns en press att alltid svara och finnas tillgänglig vilket medför att man bygger upp en stress.
  • På fritiden ser man direkt om man får ett meddelande och man tar upp mobilen ca 325 ånger på en dag. Många gånger av fallen utan riktig motivation, eller kanske något litet som att kolla klockan eller byta låt.
  • För att minska på stressen kan man sätta upp restriktioner där man sätter upp tydliga gränser när det är skärmförbud, stänga av notis och påminnelser, inte ta med jobbet hem, prata med människor ansikte mot ansikte, att helt enkelt ha skärmfritid och bara kunna koppla av och låta kroppen lugna ner.