Laddar innehåll ...

Annika Steiber - Forskare och ledare

Annika Steiber

Forskare och ledare

Vilken företagsmentalitet ligger bakom vår tids mest framgångsrika företag och organisationer? Hur skapar man ledarskap och kultur för ständig innovation? Doktor Annika Steiber har studerat flera av världens mest framgångsrika bolag från insidan. Hon har själv varit en framgångsrik ledare på allt från startups till större företag och är i dag en efterfrågad föreläsare och rådgivare. Boka en föreläsning och få reda på de allra senaste tendenserna inom strategisk management, ledarskap och innovation!

Kostnadsfri förfrågan

Skicka oss en förfrågan. Du får snabbt svar på vilka möjligheter som finns.
Det är naturligtvis helt oföpliktande.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Bara en handfull forskare har fått studera Silicon Valleys megastjärnor såsom Google, Facebook och Tesla inifrån. Annika Steiber är en av dem. Under hennes föreläsningar berättar hon om hur hon lyckades ta sig dit, vad hon kommit fram till genom sin forskning och vilka faktorer som kännetecknar framtidens företag.

Annika Steiber, chalmerist, civilingenjör i industriell ekonomi och doktor i Management of Technology, fick möjlighet att göra något som få forskare fått göra. När hon skrev sin avhandling fick hon vistas på Googles huvudkontor Googleplex i det kaliforniska Silicon Valley. Där tittade hon närmare på den kreativa anda och innovationskraft som har blivit ett par av Googles kännetecken. Studierna och avhandlingen utmynnade bl.a. i boken ”Googlemodellen”, som i dag används av flera olika sektorer som en handbok för ledarskap för ökad innovationskraft. 2016 utkom hennes senaste bok “The Silicon Valley Model – Management for Entrepreneurship”. Boken låg i flera veckor på Amazons ”Hot List” över nya managementböcker.

Annika Steiber har varit forskare, ledare och en drivande faktor på flera företag. Numera är hon CEO och grundare för Innoway, Adjunct professor vid Santa Clara University i Silicon Valley och Managing Director på Berkeley Research Group (BRG), grundat av managementgurun och professorn David Teece. I alla dessa roller arbetar Annika Steiber med samma sak – att utveckla framtidens managementmodell för ett snabbare, mer flexibelt och innovativt företag. Redan nu kan du ta del av grunderna i denna modell i en online-utbildning som ges ut av Edlegio och genom en workshop/föreläsning hos oss på Athenas!

Med en gedigen utbildning och erfarenhet som både ledare och forskare vet Annika Steiber vad som krävs för att skapa innovativa och framgångsrika företag. Hon är en mycket efterfrågad föreläsare med uppdrag för bl.a. Volvo, TeliaSonera, Ericsson, SCA, Abbvie, FKG (Svensk fordonsindustri), Karolinska universitetssjukhuset, Dagens Medicin, KTH, Hanken (Svenska handelshögskolan i Finland), Handelshögskolan i Växjö, Kalmar och Umeå, Vinnova (skolledningen med rektorer från hela Norden), samt Västmanlands, Norrbottens och Skånes landsting, med flera.

En föreläsning med Annika Steiber är en unik chans att få titta på företagen från insidan, få reda på vilka nya vindar som blåser i innovations- och managementvärlden och lära dig hur man rent konkret går tillväga för att skapa ett ledarskap för ”disruption” och en stark innovationskultur.

Du kan boka Annika Steiber här hos Athenas!

Läs mer i vår exklusiva intervju med Annika Steiber. Du hittar den här!

    Den digitala generationens storföretag: lärdomar från Silicon Valley

    • Världen förändras och teknologin utvecklas i en rasande takt. Därför måste vi också kunna ändra på hur vi leder och organiserar våra företag så att vi inte halkar efter.
    • Några av världens kändaste företag finns i Silicon Valley, ett område där det har utvecklats unika affärsnormer, och som har varit ledande i utvecklingen av informations- och kommunikationsteknologi.
    • Dessa normer, tillsammans med tillgång till den nyaste informations- och kommunikationsteknologin, antas ha bidragit till utvecklingen av en helt ny generation av stora företag. Baserat på världsunik forskning delar Annika Steiber med sig av sina upptäckter om vad som karakteriserar den här nya generationens företag.
    • Språk: svenska eller engelska.
Relaterade Föreläsare