Tfn. 031 38 37 000

Få professionella råd av våra erfarna konsulter

Blogg

Feedback ger tre gånger så hög lönsamhet!

Tillbaka till blogg

12. september 2017

Innan du ger återkoppling, be om lov. Grunden för feedback är omtanke och en vilja att hjälpa en annan person att bli bättre. Det är en observation och inte en sanning och ska göras med hjärtat. Är du själv stressad eller inte närvarande ska du nog helst avvakta med att ge feedback, annars finns en risk att du reagera utifrån känslan och ditt eget tillstånd, detta gäller kanske främst när du vill ge kritiserande feedback. Intentionen bör alltid vara positiv ”jag bryr mig om dig och vill dig väl” och då krävs det också att du själv är på rätt humör.

– Enligt en studie av amerikanerna Gostick och Elton är feedback direkt lönsamt. Man har följt 200 000 medarbetare och chefer under 10 års tid och funnit att på arbetsplatser där man fick frikostigt med uppskattning för väl genomfört arbete hade man mer än tre gånger så hög lönsamhet jämfört med genomsnittet.
– Det finns också rapporter som säger att effektiva arbetsgrupper ger varandra fem till sex gånger så mycket positiv feedback som negativ.

 

Feedback behöver balanseras och handlar om både ris och ros förstås.

Att vara rak öppen och ärlig i kommunikationen skapar en relation med ömsesidigt förtroende. Du kan inte älska eller bli älskad av alla, men du behöver ändå bemöta alla på ett likvärdigt sätt. Medveten eller omedveten favorisering skapar misstro och skitsnack. Att känna sig rättvist behandlad är viktigt för alla medarbetare och människor, samtidigt får du välja dina ord.

Beröm ska ges ärligt, personligt, specifikt och regelbundet är min uppfattning. Kritik ska undvikas och när den ges vara riktad till uppgiften, gärna med exempel, vara konstruktiv, rättvis och ges enskilt.

– Undvik offentlig kritik, var vaksam för dina omedvetna signaler
– Ge aldrig kritik bakom ryggen på vederbörande
– Mörka inte saker du inte gillar, föregå med gott exempel

Är det något som irriterar dig, ta upp det med personen eller sluta att fundera på det. Att älta leder sällan någon vart, möjligen till mer bitterhet. Nelson Mandela lär ha uttryckt att: ”Bitterhet är som att dricka gift och hoppas på att det ska ta kål på sina fiender.”

 

Alla behöver feedback

För att veta att du är på rätt väg behövs feedback, återkoppling på det du gör. Efter en dag på jobbet, ett specifikt möte eller kanske ett samtal med en kund. Det ideala är förstås att man bygger in en närande feedback-kultur i varje dags arbete. Om du inte vet hur det går blir det svårt att förbättra. Men feedback behöver inte alltid resultera i en ny prestationsplan.

Den svenskfödde professorn Anders Ericsson vid Florida State University betonar att:
Medveten träning handlar om att ändra sättet att prestera, att sätta upp nya mål och anstränga sig för att varje gång nå lite högre.

Ingen feedback, otydlig feedback eller bara enkelriktad kritik kan leda till osäkerhet hos mottagaren. Detta kan i sin tur göra att man känner sig mindre värd och utför ett sämre arbete nästa gång. -”Ingen verkar ändå uppskatta det jag gör …”

Tydlig feedback och uppmuntran däremot ger ökat självförtroende. Har återkopplingen givits med en positiv intention kommer den stärka personen som får den samt sannolikt öka viljan att prestera bättre och ge mer. -”Det jag gör är bra och kan bli bättre.”

 

Om du inte får feedback:

– Be om respons och återkoppling på det du gör
– Bra kan alltid bli bättre, var lyhörd för förändring
– Det är okej att även bli coachad av en kollega

 

Lycka till!

 

Skrivet av Kenth Åkerman, ledarskapsexpert, talare och mental coach. Aktuell med sin femte bok ”SLUTA CHEFA BÖRJA LEDA: Hur laget blir större än jaget.” Boken har fått ett mycket gott mottagande och är guiden för alla chefer (och medarbetare!) som vill bli ännu bättre på att leda sig själv och andra.

Ska vi hjälpa dig att hitta den perfekta föreläsaren för ditt evenemang?

Få professionella råd från våra begåvade konsulter och skicka enkelt en förfrågan till oss. Du får snabbt svar på exempelvis pris och datum.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.